4.1.4 Markkinointiyhteydet

Yritysryhmä
Arkkitehti -, insinööri – ja suunnittelutoimistot  

Yritys
Olemme teollisuuden suunnittelua tekevä yritys, joka pystyy tekemään joko uuden tai uudistettava teollisuuslaitoksen prosessisuunnittelua, mekaanista tehdassuunnittelua, sähköistyssuunnittelua, automaatiosuunnittelua ja tietoteknistä suunnittelua. Asiakkaitamme ovat teollisuuslaitokset ja projektitoimituksia teollisuudelle suorittavat yritykset.

Käyttökuvaus
Markkinointiyhteydet

  1. Markkinointiyhteydet/uudet mahdolliset asiakkaat
    Toimimme normaalisti seuraavasti:
    Soitamme puhelimella asiakkaan henkilölle ja lyhyen suullisen esittelyn jälkeen kysymme asiakkaan henkilöltä siitä, olisiko nyt heti mahdollisuus esitellä yrityksemme toimintaa ja referenssejä? Jos vastaus on myönteinen, lähetämme sähköpostilla kutsun valmiiksi valmisteltuun Edico – istuntoon. Joskus lähetämme istuntokutsun jo ennen puhelinyhteyden ottoa, jolloin selostamme sähköpostissa sen, että tulemme pian ottamaan puhelinyhteyden.
    Markkinointiin liittyvissä esittelyistunnoissa emme tavallisesti käytä salasanoja, koska yrityksemme esittelyaineisto ei ole salaista tietoa.  Puhelinyhteyden kautta pystymme opastamaan kutsutun henkilön istuntoon ja, kun hän on istunnossa, opastamaan avaamaan kuva – ja ääniyhteyden tai ainakin ääniyhteyden.
    Nyt voimme sulkea puhelinyhteyden ja aloittaa Edico – istunnossa tapahtuvan esittelyn (tiedostot), jonka asiakas näkee tietokoneensa ruudulla samanlaisena kuin me itse. Asiakkaan edustaja kuulee äänemme ja haluttaessa näkee meidän kuvamme. Me vastaavasti kuulemme ja näemme hänet.
    Asiakkaan henkilöllä tulee olla tietokoneessaan tai älylaitteessaan kamera ja mikrofoni, jotta ääni – ja kuvayhteys voisi toimia Edico -istunnossa.  Jos asiakkaan edustajalla ei ole em. tekniset asiat kunnossa, voi Edico – istunnossa kuitenkin esitellä asiakkaalle tiedostoja ja hoitaa ääniyhteyden puhelimella. Jos edellä ensimmäisen kontaktin yhteydessä asiakkaalle ei sovi laajempi esittely Edicon istunnossa nyt, niin yritämme sopia myöhemmän asiakkaalle sopivamman ajankohdan.
    Edico – istunnon käyttö markkinoinnissa on osoittautunut käteväksi ja se korvaa suurelta osin henkilökohtaiset esittelykäynnit asiakkaan luokse ja siten säästää matkustamiselta ja tehostaa myös markkinointia ja säästää kustannuksia.
  2. Markkinointiyhteydet/aiemmat asiakkaat
    Pidämme yhteyttä myös aiempien asiakkaiden kanssa Edico – palvelun avulla, koska heidän kanssaan haluamme käydä luottamuksellisia keskusteluja mahdollisista uusista projekteista. Haluamme myös esitellä uusia tietoja meidän toiminnastamme ja palveluistamme. Edico – palvelun kautta kaikki tämä tapahtuu kustannustehokkaasti ilman puhelinlaskuja ja istuntoon voi samanaikaisesti osallistua useita asiakkaan edustajia ja myös tarvittaessa useita meidän edustajiamme. Lisäksi istuntoon eri osallistujat voivat palata myöhemmin katsomaan aineistoa niin kauan kuin istunto on auki. Asiakkaan edustajien sekä meidän edustajiemme sijaintipaikat voivat olla hajallaan eri puolilla maapalloa.
  3. Muut asiakasyhteydet/nykyiset asiakkaat
    Käytämme Edico – palvelua monella tavalla eri asioiden hoitamiseen asiakkaidemme kanssa. Suuri osa asioista on luottamuksellisia ja on tärkeää, että ne säilyvät varmasti myös sellaisina. Yhteydet voidaan luoda juuri sellaisten henkilöiden välille asiakkaan ja meidän organisaatiossamme, joita tietyt asiat koskevat. Hoidamme usein asiakkaan puolesta projektien hankintaan liittyviä asioita. Muutamia esimerkkejä:
    Automaation asennus: laitamme tarjouspyyntöaineiston Edico – istuntoon. Lähetämme kutsun istuntoon Edicon kautta sähköpostitse ja salasanan istuntoon tekstiviestillä niille yrityksille, joilta haluamme saada tarjouksen. Samalla pyydämme ilmoittamaan sen, tekeekö yritys tarjouksen vai ei. Pyydämme lisäksi lataamaan omalle tietokoneelle tarjouspyyntöaineiston eri tiedostot tiettyyn päivään mennessä, jona tulemme sulkemaan tämän tarjouspyyntöistunnon tarjoavilta yrityksiltä. Mahdollisuus on myös pitää yhteisiä samanaikaisia tarjouspyyntöä käsitteleviä istuntoja, joissa voimme esitellä tarjouspyyntöä kaikille tarjouspyynnön saaneille yrityksille ja vuorovaikutteisesti käsitellä siihen kuuluvia asioita. Käytettävissä ovat kuva -, ääni – ja tiedostoyhteydet.

    Niille yrityksille, jotka ilmoittivat tekevänsä tarjouksen, lähetämme kutsun erilliseen tarjousistuntoon Edicon kautta sähköpostilla ja tekstiviestillä tarjousistunnon salasanan. Tarjousistunto on oma istunto jokaiselle yritykselle, joka aikoo tehdä tarjouksen ja tämän asian tuomme selkeästi esiin jokaiselle tarjoavalle yritykselle. He näkevät myös sen, että heidän tarjousistunnossaan ei ole muiden tarjoavien yritysten tarjouksiin liittyviä asioita. Ennen tarjousten lopullista jättöpäivämäärää ja myös sen jälkeen, voimme hoitaa yhteyksiä jokaisen tarjoavan yrityksen kanssa heille perustetun oman tarjousistunnon kautta. Käytettävissä ovat kuva -, ääni – ja tiedostoyhteydet.  Jokainen tarjoava yritys jättää tarjouksensa omaan tarjouskansioonsa viimeistään tarjouspäivänä, josta voimme sen ladata itsellemme ja tehdä tarjousvertailut eri tarjousten kesken, tarjousvertailutiedoston laitamme tarjousvertailuistuntoon, johon lähetämme kutsun ja salasanan niille asiakkaan edustajille, jotka osallistuvat hankintapäätöksen tekoon. Tätä istuntoa käytetään vain päätöksen teon käsittelyssä ja siinä käytettävissä ovat kuva -, ääni – ja tiedostojen esittely – yhteydet vuorovaikutteisesti. Usein tässä istunnossa päätetään vain siitä minkä tarjoavien yritysten kanssa käydään lopulliset hankintaneuvottelut (katso kertomus A01-Y01-K07, jossa on tarkempi kuvaus siitä meidän menetelmästämme, jolla lopulliset hankintaneuvottelut voidaan suorittaa), asiakas tekee päätöksen hankinnasta lopullisten hankintaneuvottelujen jälkeen. Tilaus laitetaan projektin automaatioasennuksen tilausistuntoon (tilauskansioon), jonka kutsu ja salasana lähetetään sellaisille henkilöille tilauksen saaja yrityksessä, jotka yritys on ilmoittanut meille. Samalla pyydetään saaja yritystä laittamaan tilausvahvistus samaan tilauskansioon, josta me ja/tai asiakas voi ladata sen itselleen.
    Tämän tilausistunnon kautta voidaan käsitellä samanaikaisesti eri osapuolten kesken tilauksiin ja tilausvahvistuksiin liittyviä asioita. Käytettävissä ovat kuva -, ääni – ja tiedostoyhteydet. 

Suurin etu on tehokkuuden ohella kuitenkin se, että voi erillään olevien ihmisten kesken ilman pelkoa tietojen vuotamisesta vaihtaa luottamuksellisia tietoja tai mitä tahansa tietoja joko samanaikaisissa istunnoissa tai eriaikaisissa istunnoissa.